Reforma javne uprave, EPS-a i železnice
Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) investira sredstva u 38 zemalja, a Srbija je jedna od njih. Procenjuje se da je ova institucija do sada uložila preko pet milijardi evra u 250 različitih projekata koji za cilj imaju razvoj infrastrukture, privatnog sektora, prelazak na zelenu ekonomiju i intenzivnije poslovno povezivanje sa ostalim zemljama u regionu. U izveštaju je posebno naglašena neophodnost suzbijanja korupcije kao osnova za uspeh svih ostalih projekata. Deo sredstava je usmeren na podršku reformi javne uprave, poboljšanje uprave u javnim institucijama i državnim preduzećima.
Očekivani rast BDP-a do 3.5%
Prema EBRD izveštaju o tranziciji za 2019 – 2020. godinu privredni rast u Srbiji u 2019. godini bio je oko 3.2%, a u 2020. se ne očekuje da ovaj broj pređe vrednost od 3.5%
Iz ove institucije je najavljeno da će pored saradnje sa Ministarstvom privrede, napori biti usmereni prema poboljšanju sistema upravljanja u javnim preduzećima, sa naglaskom na saobraćaj i energetski sektor. Kompanije EPS i Srbija voz očekuju testovi pomoću kojih će biti proverena njihova sposobnost prilagođavanja trenutnim tržišnim uslovima, kao i njihova sposobnost da pod takvim uslovima ostvare rast poslovanja.
Poslednji novi elektroenergetski kapacitet izgrađen 1991!
Predsednik Fiskalnog saveta Pavle Petrović je govoreći o elektroenergetskoj stabilnosti Srbije izneo podatke o tome da od izgradnje TE Kostolac, sada već davne 1991. godine, nije bilo kapitalnog pojačanja proizvodnih kapaciteta.
Potrošnja električne energije raste iz godine u godinu, dok sa druge strane EPS beleži pad proizvodnje. Procenjuje se da bi dinamičniji privredni rast mogao da dovede do skoka potrošnje od 17% u narednoj deceniji. Paralelno sa tim najmanje 5% kapaciteta ispašće iz igre usled zastarelosti i dotrajalosti, pa je neophodna izgradnja novih kapaciteta koji će ih ne samo zameniti, već i odgovoriti na povećanu potražnju.
Petrović procenjuje da je u narednom periodu u EPS neophodno investirati 5.6 milijardi evra (oko 600 miliona evra na godišnjem nivou). Od ovih sredstava će najmanje 800 miliona evra biti usmereno ka ekološkim poboljšanjima. Ukoliko se to ostvari postoji šansa da se emisija S02 iz termoelektrana dovede u sklad sa evropskim standardima. Trenutno je ona do 15 puta veća od tih vrednosti, što svi osećamo zahvaljujuću činjenici da moramo da dišemo ovde.
Zbog svega navedenog je restruktuiranje EPS-a jedan od ključnih momenata u ostvarivanju buduće ekonomske stabilnosti.
100 miliona evra za nove vozove
EBRD je odobrio kredit od 100 miliona evra kompaniji Srbija voz. Sredstva će biti utrošena za nabavku novih električnih vozova sa četiri vagona koji će poboljšati uslugu u regionalnom saobraćaju.
Učešće železnice u saobraćaju u zemlji iznosi oko 5%, što je nedovoljno. Modernizacijom železnice i poboljšanjem nivoa usluge ovaj procenta će se povećati i na taj način doprineti smanjenju emisije štetnih gasova.
EBRD ovim nastavlja podršku kompaniji Srbija voz, koja se do sada manifestovala kroz ulaganje u modernizaciju depoa u Zemunu, učešća u unapređenju informacionih sistema i organizacije poslovanja, poboljšanje procesa upravljanja energijom i podizanje efikasnosti.
Sa ovim kreditom investicije EBRD u održive infrastrukturne projekte prešle su iznos od jedne milijarde evra. Kao i kod EPS-a i u kompaniji Srbija voz se tek očekuju ključni reformski zahvati koji bi trebalo da ih dovedu u situaciju da samostalno posluju bez oslanjanja na državu – čitaj poreske obveznike.