Zašto je mudro imati biznis plan?
Pitanje iz naslova je nekom retoričko, a nekom besmisleno. Odgovor leži u činjenici da malo ko razume šta tačno znači biznis plan. Biznis plan je je razumevanje kako doći do poslovnog cilja. Ništa više, ništa manje.
Biznis plan je razumevanje
Biznis plan je razumevanje. Sve ostalo što mislite da biznis plan znači i predstavlja je samo njegova manifestacija. Ako bismo to preveli u putovanje na more u Grčku iz Srbije, razumevanje kako ćete doći do Grčke je plan. Taj plan može biti definisan u raznim formatima:
- Koristiti kompas i ići ravno na jug.
- Ići kolima putevima koji vode na jug.
- Ići kolima autoputem koji vodi na jug.
- Ići kolima autoputem koji vodi na jug, tako da krenete u 5 ujutro, kada ste dovoljno naspavani, a nije prevelika gužva na granici.
- Ići kolima autoputem koji vodi na jug, tako da krenete u 5 ujutro kada ste dovoljno naspavani, a nije prevelika gužva na granici. Stati da se natoči gorivo u Makedoniji, jer je jeftinije, a ujedno i odmoriti od vožnje. Odštampati mapu puta i pratiti gužve i zastoje ispred vas preko navigacije.
Razumete suštinu. Koji god pristup da primenite, vi ćete stići u Grčku na more. Razlika je samo kada, kako i po kojoj ceni. Što je detaljniji plan to ćete imati više odgovora na ova pitanja.
Da li može i bez plana?
Ne može. Čak i kada mislite da može bez plana u pitanju je zabluda, jer se uvek sprovodi nečiji plan. Pitanje je da li je naš?
Posedovanjem plana postajete kapetan umesto mornara, selektor umesto fudbalera, general umesto vojnika. Biznis plan vas sprema da uspešno odgovorite na važnja pitanja, neka od njih ćemo navesti u nastavku.
Da li ovim treba da se bavim?
Kao preduzetnik na dnevnom nivou ćete gasiti 3 do 5 požara dnevno. Bez plana ćete ovo doživljavati kao hitne stvari, a sa planom ćete znati da nisu bitne. I tako ćete bez plana dan završiti umorni kao domaćica koja je ceo dan sređivala kuću, a ništa se ne vidi.
Kome da kažem ne?
Izazov koji malo ko prepozna. Preduzetnik, u večitoj borbi za klijentovo poverenje ima naklonost da se klijentu posveti i preko ekonomski opravdane mere. Tako vas suptilno oblikuju klijenti i njihovi zahtevi i bićete prepušteni njihovoj volji. Sa planom znate kome da kažete "Ne" i gde je granica. Da se zahvalite na ukazanom poverenju kada shvatite da to što traži od vas nije u vašem planu delovanja.
Koliko vremena da posvetim ovom problemu?
Preduzetnik je mašina za rešavanje problema, prilagođavanje i brzu reakciju. Zamka se dešava kada na rešavanje problema potrošite više vremena nego što možete da zaradite rešavajući neki drugi problem. Plan vam daje jasne okvire koliko imate raspoloživih resursa (vremena, novaca, ljudstva) za rešavanje nekog problema, a da to ne ugrozi egzistenciju poslovanja. Bez plana ste prepušteni okolnostima, tada ste čamac bez motora i jedra na okeanu i bezbedni ste samo do prve bure.
Da li sam danas bolji nego juče?
Ostvarenje biznis plana je jasan pokazatelj da se krećete. Nešto što je preduzetniku neophodno, ruka koja ga potapše i umiri nezadovoljstvo.
Kako definisati poslovne ciljeve
Ne možete praviti plan ako nemate cilj. Ovo je najčešći razlog zašto preduzetnici nemaju razrađen biznis plan. Nemaju jasan cilj. Kako ćete planirati put i znati da li treba da idete autoputem ili magistralom, ako ne znate da li idete na more u Grčku ili u Mrčajevce na Kupusijadu? A kada nemamo svoj cilj lako upadamo u zamku da usvojimo tuđe ciljeve koji uglavnom imaju cifru, magičnu...izazovnu...sa 6 nula... Meni nikada nije bilo jasno zašto neko recimo ne želi cifru sa 6 devetki kad već razmišlja tako neodređeno... ali dobro. Ciljevi koji vam drugi postave su tuđi ciljevi. Tuđi ciljevi vas neće pokretnuti. Ako ste se zamišljali kao preduzetnik u luksuznim kolima, privatnom avionu okružen skupim stvarima znajte da ste upali u marketing zamku prodavaca luksuznih kola, aviona i drugih skupih proizvoda. Realno ove industrije ne mogu ovu sliku da plasiraju balerinama, one ne mogu toliko da zarade za njihove proizvode. Da li to balerine čini neuspešnim? Ne, nikada i nikako. One imaju jasan cilj. Da bi izbegli zamku da vam plasiraju tuđ cilj morate znati šta je vaš cilj. Tu treba redefinisati neke opšteprihvaćenu zabludu. Poslovni ciljevi ne postoje. Posao ne može da ima cilj. Vi možete. Sve su to vrlo lični ciljevi. Za neke su ovo vrlo teška pitanja ali znajte da jasnoća odgovora na ova pitanja prave razliku između pobede i poraza.
Zato morate pričati sa sobom i postaviti pitanja. Ona nisu laka, nemojte ih ni odgovarati u cugu. O njima morate da mislite, a odgovore da vajate. I tada ćete malo po malo upoznati sebe. Onda slede odluke. A sa njima važi jasan zakon: Lake odluke - težak život. Teške odluke - lak život. Pitanja koja traže odgovor su:
Moj udoban život
Kako izgleda moj udoban dan? Mesec? Godina? Gde bih da idem na letovanje? S kim bih želeo da provodim vreme? Kako izgleda slika da sam u stanju "Da ako nešto hoću - da mogu i da ako nešto neću - da ne moram." ? Ovo i nije tako teško zamisliti, često su ovo čežljive slike koje gajimo svaki dan. Ova slika će umnogome odrediti vašu ambiciju. Tu ćete otkriti i koji ste tuđe ciljeve nesvesno usvojili kao svoje. Nemojte razmišljati šta želite da posedujete. Posedovanje ne ispunjava život, ono ga samo privremeno osveži.
Cena
Koliko košta slika mog udobnog života? Koliko treba da zarađujem da bih imao udoban dan, mesec, godinu? Koliko košta da ako nešto hoću - da mogu i da ako nešto neću - da ne moram? Samo uzmite u obzir da cena ne mora biti iskazana u novcima. Razne valute su u opticaju kao što su vreme, znanje, poznanstva...
Način
Kako da realizujem prihode da platim cenu udobnog života?
Cilj je udoban život. Udoban život ima cenu koštanja. Taj iznos mogu da obezbedim na način... (u industriji X, sa proizvodom Y, na tržištu Z).
Prednost korišćenja ERP-a
Preduzetnik je osoba koja rešava probleme. Probleme kao što su: šta prodavati, kome prodavati, kako premostiti, kako naplatiti, kako umiriti, motivisati… Koliko god pokušali da struktuiramo ove aktivnosti i to pretočimo u školu za preduzetnike nećemo uspeti, jer se svi mi razlikujemo po percepciji, pa će tako rešenje nekog problema zavisiti od individualne percepcije problema. Kako nam ERP pomaže? ERP je zadužen za struktuirani deo biznisa i njegovu automatizaciju. Na koji god način da rešavate problem, to rešavanje će generisati neku dokumentaciju, fakturu, delegiranje, premeštanje robe. ERP je ćata koji čuva poslovne aktivnosti, a taj ćata vremenom postaje mudrac koji može da vam kaže u kom pravcu treba da idete, a u kom vas čekaju problemi. ERP je efikasan kada ga koristite i beskoristan kada od njega nešto očekujete.
ERP nam pomaže da se promenimo na bolje. Svako želi da bude bolji, a najveći problem je kako izmeriti napredak, kako da znamo da li smo bolji nego juče. ERP je uvid u juče da bi bolje upravljali sutra. ERP se bavi onim dosadnim svakodnevnim stvarima, tako da vama ostavlja ono što ne može niko osim vas. ERP vam je ćata, analitičar i savetnik.